Perspektif Psikologi
Sukan:
v
subdisiplin bidang psikologi – psikologi gunaan
v
subdisiplin sukan dan sains senam (sport &
exercise science)
v
percantuman antara psikologi sukan dan psikologi
v
psikologi kinesiologi (sains pergerakan manusia)
Peranan Ahli
Psikologi Sukan
Tradisi
v
akademik
– penyelidikan teori danpengajaran
v
pengamal – aplikasi gunaan dan penyelidikan
v
(Feltz & Kontos, 2002)
Peranan Sekarang
v
ahli psikologi sukan klinikal
-
mempunyai lesen
-
uruskan masalah psikologi
v
pendidik psikologi sukan
-
mengajar asas teori psikologi sukan yang betul
-
mengajar kemahiran psikologi untuk meningkatkan prestasi atlet
v
penyelidik psikologi sukan
-
melakukan penyelidikan
-
mengembangkan cabang ilmu dalam bidang psikologi(Cox,
2002)
Evolusi Paradigma
Psikologi Sukan
1950 – 1965: Personaliti
v
tumpuan penyelidikan - personaliti dan penglibatan
dalam sukan
v
pendekatan tret
v
secara atheoretical
v
dikritik kerana dapatan tidak konsisten
1966 – 1976: Fasilitasi Sosial dan
Kebangkitan-Prestasi
v
menguji teori psikologi-sosial dalam makmal
v
kehadiran penonton meningkatkan prestasi
v
kebangkitan, kebimbangan dan kaitannya dengan
prestasi
v
makmal tidak mewakili keadaan sebenar
1977-Pertengahan 1980an: Pendekatan
Kognitif dan Kerja Lapangan
v
melihat aspek kognitif – personaliti, motivasi,
kebangkitan dsb
v
menguji teori secara terus di lapangan
v
dikritik kerana terlalu taksub dgn ujian lapangan, tidak kembangkan / uji teori
Hujung 1980an – Sekarang:
Kembangkan Teori dan Alat Pengukuran
v
mengembangkan konsep keyakinan pergerakan, kepimpinan, orientasi matlamat
dsb
v
memperkembang dan memantapkan alat pengukuran
v
menggabungkan teori psikologi sukan spesifik
No comments:
Post a Comment